مدرسه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

تحت حمایت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف

مدرسه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

تحت حمایت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف

مدرسه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

مدرسه توسعه پایدار، عنوان برنامه‌ای است که زیرمجموعه پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته و در تلاش است که به توسعه دانش و توانمندی‌های عمومی مخاطبان خود راجع به حوزه توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها یاری برساند. برای آشنایی با سوابق مدرسه، خدمات آن و راه‌های ارتباطی می‌توانید به منوهای سایت مراجعه کنید.

بوتان

سرزمین جاودانی من

کانال تلگرام

کانال تلگرام

کانال تلگرام

آموزش محرومیت زدا

فلسفه و چیستی مدرسه

مدرسه توسعه پایدار، عنوان یکی از برنامه‌های پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف است که در دی ماه 1396 متولد شده است. 

در عصری زندگی می‌کنیم که الگوی توسعه سنتی مادی و اقتصادی‌محور، به واسطه پیامدهای اجتماعی و محیط‌زیستی مخربی که بر سیاره زمین باقی گذاشته، مورد سوال و انتقاد قرار گفته است. از چند دهه پیش و به دنبال افزایش مطالبات عمومی، محققان، سیاستگذاران و نهادهای بین‌المللی در تلاش به دنبال ترویج مدل‌های پیشرفت مبتنی بر الگوی توسعه پایدار هستند. پاردایم توسعه پایدار، در نگاه‌­های بنیادین خود، در تقابل با این باور است که پیامدهای نامطلوب بر اجتماع و محیط زیست، جزئی جدایی ناپذیر از توسعه اقتصادی هستند و معتقد است که باید به دنبال آینده‌­ای بود که در آن ملاحظات محیطزیستی، اجتماعی و اقتصادی در توازن با یکدیگر باشند تا بتوان به سطح بالاتری از پیشرفت و کیفیت زندگی دست یافت؛ (اگر علاقه مندید به زبانی ساده و در یادداشتی کوتاه با نگاه ما به توسعه پایدار، بیشتر آشنا شوید، این لینک را ببینیدgoo.gl/NbYYhe)

مدرسه توسعه پایدار، در تلاش است که مخاطبان خود را با دنیای توسعه پایدار و تاثیرات آن بر حوزه‌های مختلف علم و کسب و کار و چگونگی نزدیک شدن به آن آشنا کند. همچنین این مرکز، به انجام خدمات مشاوره ای و پژوهشی با هدف کمک به حل مسائل توسعه پایدار کشور و نیز تولید دانش و محتوای بومی در این رابطه نیز می پردازد.

ماموریت ما به زبانی ساده، ارتقای دانش، تقویت مهارت‌ها و توسعه نگرش‌ها برای کمک به پیشرفت همه جانبه و آبادانی ایران عزیزمان است.

نگاه ایرانی به توسعه پایدار

این برنامه سعی می‌کند که با نگاهی بومی، بخشی از خدمات آموزشی و مشاوره‌ای مورد نیاز کشور را برای علاقه‌مندان، فعالین اجتماعی و اقتصادی و سیاست‌گذاران، تامین کند. مدرسه توسعه پایدار، دغدغه «توسعه پایدار ایران» را دارد و ما معتقدیم که توسعه پایدار مقوله‌ای است که باید تماما درون‌زا و مبتنی بر مولفه‌های بومی به آن نگاه کرد. لذا هدف تمامی برنامه‌های مدرسه توسعه پایدار، حل مسئله، ترویج و آموزش مفاهیم و تجربیاتی است که به پیشرفت و آبادانی و توسعه همه جانبه ایران عزیزمان کمک می‌کند. باور جدی مدرسه توسعه پایدار این است که در هدف‌گذاری و تعریف توسعه پایدار نیز، ما نیاز به یک تعریف و اقدام ایرانی داریم.

 

تکیه بر پژوهش 

مدرسه توسعه پایدار، برآمده از یک نهاد دانشگاهی تراز بالاست(پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف) و در طراحی برنامه‌های آموزشی و ترویجی خود، ارتباط تنگاتنگی با پژوهش‌ها و تحقیقات داخلی و خارجی دارد. همچنین تکیه بر تجارب مشاوره‌ای و دانش انباشته موجود در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در سالیان گذشته و نیز بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی، کمک می‌کند که بتوانیم به دور از کپی‌برداری و نگاه صرفا ترجمه‌ای، به ارائه راه حل ها، محتوا و بسته‌های موثرتر و منطبق‌تری برای نیازهای کشور عزیزمان بپردازیم.

 

 

توجه ویژه به فضای کسب و کار
اهمیت نقش آفرینی بخش خصوصی در تحقق توسعه پایدار، سبب شده که در تمامی برنامه‌های مدرسه توسعه پایدار، جایگاه ویژه‌ای برای این مقوله در نظر گرفته شود. لذا همیشه بخشی از سرفصل‌های آموزشی-ترویجی مدرسه به نقش بخش خصوصی در تحقق توسعه پایدار و مفاهیم مرتبطی نظیر مسئولیت اجتماعی سازمانها(CSR)، گزارش‌دهی پایداری(sustainability reporting)، کارآفرینی اجتماعی و کسب و کارهای اجتماعی اختصاص دارد.
 

 

برنامه‌های فعلی مدرسه توسعه پایدار

 

1-برگزاری نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران»

این نشست‌ها به بررسی مسائل مهم و اولویت‌های توسعه پایدار ایران در بخش‌های دولتی، خصوصی و مردمی و با نگاهی ویژه به تجارب منتخب داخلی و بین‌المللی می پردازد و با هدف ترویج مفاهیم مرتبط و راه‌کارهای عملیاتی برای فعالین و علاقه‌مندان حوزه توسعه پایدار برگزار می‌شود که شرکت در آنها برای عموم علاقه مندان، آزاد است. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید.

 

2-برگزاری دوره‌های آموزشی اختصاصی «مدرسه توسعه پایدار»

مدرسه توسعه پایدار، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای طراحی کرده است که طراحی اختصاصی و منحصربفردی دارد و با استقبال و بازخورهای بسیارخوبی نیز همراه شده است. اطلاعات بیشتر: کلیک کنید.

 

3-ارائه خدمات مشاوره‌ای/پژوهشی 

مدرسه توسعه پایدار، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و پژوهشی در حوزه‌های مختلف مرتبط با توسعه پایدار است و سابقه خوبی از مشارکت در پروژه‌های مرتبط ملی و محلی دارد.

مهمترین حوزه هایی که مدرسه توسعه پایدار آمادگی ارائه خدمات مشاوره تخصصی و تراز بالا در آن را دارد عبارت است از:

1-مشاوره مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها (CSR) و نیز گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها منطبق بر استاندارد GRI

2-طراحی و اجرای پویش‌ها و کمپین‌های اجتماعی

3-انجام مطالعات شناخت، ارزیابی، طراحی و اجرای مداخلات توسعه محلی و محرومیت‌زدایی

4-توسعه ابزارهای آموزشی توسعه پایدار برای کودکان و نوجوانان

در این رابطه با روابط عمومی مدرسه توسعه پایدار تماس بگیرید.

4-انتشار گزارش‌های علمی مرجع

مدرسه توسعه پایدار از سال 1398 اقدام به انتشار گزارش‌های علمی مرجع اقدام خواهد کرد که به پایش مسائل مرتبط با توسعه پایدار در ایران می‌پردازند. اطلاع رسانی در این مورد به تدریج از طریق وبسایت و کانال تلگرام مدرسه توسعه پایدار، انجام خواهد گرفت.

 

 

درباره لوگوی مدرسه توسعه پایدار

لوگو/نشان مدرسه توسعه پایدار، همزمان برخی عناصر را در طراحی خود لحاظ کرده است:

1-«سرو»، ضمن اینکه یک نماد محیط زیستی است، یک نماد ایرانی نیز هست و با قرار گرفتن بر روی کلمه توسعه، کنار زدن نگاه فعلی به توسعه و سیطره ویژگی «پایداری» را بر آن تداعی می کند.

2-کادر دور عبارت «مدرسه توسعه پایدار» از مجموعه ای از کتاب ها تشکیل شده است که نمادی از دانش و آگاهی است.

3-کتاب‌های دور این کادر، همچنین تداعی پرندگان را نیز می کند که در حال پرواز هستند و نمادی از رشد و تعالی هستند.

4-از کنار هم قرار گرفتن کتاب‌ها در محیط درونی کادر، یکی از طرح های معروف به کار رفته در کاشی‌کارها و نقوش ایرانی-اسلامی پدید آمده است که در کنار رنگ فیروزه‌ای، بر نگاه درون‌زا و وطنی به توسعه پایدار تاکید می کند.